Barnsjuksköterskan svarar

Du som väntar barn har säkert tusen frågor. Birgitta Klang som är barnsjuksköterska, författare och verksamhetschef på Mama Mia har samlat några av de vanligaste frågorna.

Jag är grymt orolig, hur ska jag tänka för att slippa det?
Man kan känna stor oro för att något är fel och det är helt normalt. Det är ett sätt att förbereda sig på något nytt och att bli förälder. Efter de första tre månaderna brukar mycket av dessa berg och dalbanor i humöret försvinna och man känner en ro i sin kropp och en glädje till det väntade barnet. Vill du ändå prata med någon om saken så kontakta din barnmorska.

Hur ska jag klara att ta ansvar för ett barn?!
Ett bra sätt är att tillsammans med sin partner se tillbaka på sin egen barndom och prata om de erfarenheter man haft och vilka förväntningar som båda har. Hur ska ni göra tillsammans för att det ska bli riktigt bra?

Jag är rädd att lägga på mig en massa kilo, har du några tips?
Att gå upp i vikt är normalt. Dock ska man inte äta för två. Blir du väldigt sugen på något så ät det men i små mängder. Du kan även fylla på med mycket grönsaker och frukt istället för glass och sötsaker.

Vågar jag träna under graviditeten?
Ja, absolut. Framförallt för att det gör din förlossning smidigare och att du återhämtar dig snabbare efteråt. Man brukar jämföra en förlossning med att springa ett maratonlopp och då förstår du hur bra det är att vara i form...

Vilken träningsform är bäst?
Man behöver inte träna stenhårt utan på det sätt som passar dig. För en del människor är det bästa att gå långa promenader eller att simma. För andra är det styrketräning som gäller. Det viktiga är att lyssna på din kropp. Och att träna i tidig graviditet kan faktiskt lindra illamående då det frisätts mycket endorfiner.

När börjar barnet röra på sig?
Barnet börjar röra sig redan i vecka 8, men det är först från vecka 16-20 som du själv kan känna det. Hur mycket barnet rör sig varierar mycket från fall till fall.

Hur kan jag involvera min partner i graviditeten på ett bra sätt?
Det är bra att involvera sin partner i din graviditet. Berätta hur du känner, låt hen vara så delaktig som möjligt och följa med till mödravårdscentralen. Försök även att läsa litteratur tillsammans och prata om hur ni tror att det kommer att vara första tiden. En del partners har svårt att att ta in graviteten och vad det innebär, men det brukar komma när väl barnet är fött. Likväl finns det partners som är med hela tiden. Och kom ihåg, inget är fel.

Hur kan jag sova bättre?
Under första tiden så sover många kvinnor mycket och är konstant trötta vilket beror på den stora omställningen som sker vid en graviditet. Under vecka 13-30 i graviditeten sover de allra flesta bra och är inte lika trötta, för att från vecka 30 helt plötsligt sova sämre. Ofta behöver man gå upp och kissa flera gånger per natt för att barnet trycker mot urinblåsan, man kan få kramp i benen och är du en magsovare så får du hitta andra ställningar. Om du sover dåligt, så försök varva ner en stund på kvällen, ta en kopp te. Och får du många uppvaknanden försök intala dig att detta är en kort period i ditt liv.

Varför svettas jag så mycket?
Man kan svettas mycket och det beror på de hormoner som frisätts, är vanligt också precis efter förlossningen men försvinner sedan.

Vad ska jag äta och inte?
Gällande kost är det bra att gå in på länken på Livsmedelsverket som hela tiden uppdateras. Läs mer om kosten här.

Birgitta Klang från Mama Mia medverkar även i våra webisoder tillsammans med Nina Campioni, kolla på alla klipp här.