Kontakta oss

Vanliga frågor och svar

Innan du ringer vår kundservice kan du kolla om din fråga besvaras här. Det här är en sammanställning av de vanligaste frågorna som vår kundservice får varje dag.

  • När vi får in information från Transportstyrelsen att du har sålt en bil avslutas försäkringen per automatik. Blir det pengar över från den inbetala premien återbetalar vi dig.

  • När du ställer av din bil och har trafikförsäkring avslutas hela försäkringen. Om du däremot har haft halv- eller helförsäkring får du per automatik en avställningsförsäkring.

  • Ja, vi kan skicka dessa till dig via mail eller lägga dem till Kivra som är en digital e-postlåda. Kontakta vår kundservice 0200- 259 259 så hjälper de dig.

  • Reseskyddets längd varierar mellan våra olika avtal och gäller för privata resor. Vanligtvis gäller vårt reseskydd i 60 dagar. Det som ingår är läkarvård, medicin, sjukvård och även sjuktransport hem till Sverige. Det som du får betala är din valda grundsjälvrisk, vanligtvis 1 500 kr. Om du har utökat reseskydd ingår även avbeställningsskydd ifall du blir sjuk innan resan eller någon nära anhörig går bort. Utöver det ingår även ersättningsresa och du slipper den valda grundsjälvrisken. Om du har din hund- eller kattförsäkring hos oss och har utökat reseskydd gäller även avbeställningsskyddet ifall ditt husdjur måste till veterinären. 

  • De som omfattas av din försäkring och dess reseskydd är de personer som är skrivna och bosatta på adressen. Det ska även vara anmält till oss hur många ni är i hushållet.

  • Nej, du som handledare räknas fortfarande som föraren.

Kundservice

För privatperson ring: 0200 - 259 259
För förmedlare ring:  0200 - 22 23 24
Privatpersoner som ringer från utlandet: +46 8 562 00 606

Öppettider:
Måndag till torsdag: 08.00 - 20.00
Fredagar: 08.00 - 17.00
Lördagar: 09.00 - 15.00 
Vill du mejla oss, vänligen fyll i vårt mejlformulär så återkommer vi inom kort.

Vid skada

Vid skada ring: 0200 - 213 213
Om du råkat ut för en skada utomlands ring: Falck Global Assistance, tel +46 40 694 48 98
Om du råkat ut för en skada i Sverige men befinner dig utomlands ring: +46 8 562 00 607

Du kan också anmäla din skada online här.
Om du råkat ut för skadedjur ring vår samarbetspartner, NOMOR på telefon 0200- 27 10 10.

Behöver du hjälp med att hitta en verkstad? Sök & boka verkstad här.

Öppettider:
Måndag till fredag: 08.00 - 17.00
Lördag och söndag: stängt

Moderna Företag & Industri

Vid skada ring: 0200 - 21 21 20
För dig som är förmedlare ring: 0200 - 22 23 24 eller mejla: foretag@modernaforsakringar.se
För dig utan förmedlare ring: 08 696 05 55 eller mejla: sakrasmaforetag@modernaforsakringar.se
Vid övriga ärenden: 0200 - 22 23 24
Moderna Företag & Industri webbplats

Har du vår app Res med Moderna?

Från den 30 september 2016 går det inte längre att ladda ner vår app Res med Moderna. Har du redan appen nedladdad på din telefon så kommer du märka att från och med nu kommer den inte att uppdateras. Vårt tips är att istället ladda ner UD Resklar.

Våra specialförsäkringar

Om du har en försäkring hos någon av våra specialister hittar du deras kontaktinformation nedan.

  • Vid generella frågor ring: 060-66 30 30
    eller mejla: info@modernadjurforsakringar.se
    Du kan också gå in på vår webbplats.

    Gäller det en skada, ett skadeärende eller att anmäla en skada? 
    Ring då till: 0200-213 213
    eller mejla: skador@modernadjurforsakringar.se

    Vi har öppet: 
    Måndag till fredag: 08.00 - 16.00

    Adress: 
    Moderna Djurförsäkringar
    FE398
    106 56 Stockholm

  • Om du har en motorcykelförsäkring, entusiastbilsförsäkring eller veteranmopedförsäkring kontakta Bilsport & MC.

  • Har du en produktförsäkring hos Moderna Försäkringar som du köpt t.ex. via El-giganten läs mer på och kontakta trygghetsavtal.

Besöksadress

Sveavägen 167, Stockholm. För karta, klicka här