Att skapa innehåll för Modernas hemsida

På hemsidor idag läser en användare i genomsnitt 20% av det som är skrivet och oftast har man ca. 30 sekunder på sig att fånga en användares uppmärksamhet , därför är det viktigt att tänka från användarens perspektiv när man skapar innehåll.

Frågor man kan ställa sig när man skapar innehåll:

  • Vem läser det här och hur skriver jag för att fånga deras uppmärksamhet?
  • Vad är användarens mål när de landar på den här sidan och hur kan vi hjälpa användaren att nå det målet?
  • Har användaren sökt på något speciellt när den landar på den här sidan? T ex på Google.
  • Hur vill man att upplevelsen för användaren ska vara?

Bra innehåll underlättar för användaren genom att vara:

  • Tydligt och specifikt
  • Enkelt att förstå
  • Drivande mot ett mål

Det är viktigt att tillgodose besökarens mål, men även Modernas mål med sidan. Om man t ex skapar en sida för att driva mot en viss försäkring, då bör man göra det tydligt.

Tänk även på att allt innehåll ska gå i linje med Moderna Försäkringars värderingar och varumärke. Det är även viktigt att skriva för ökat SEO-värde, så läs gärna iProspect's guide Skapa innehåll för synlighet i sökmotorer