Res säkrare med hunden i bilen!

Det är extremt stora krafter som kommer i rörelse vid en bilkrock. En lös hunds vikt ökar dramatiskt vid en kollision mot ett fast föremål: I 50 km/tim ökar den med 40 gånger och i 90 km/tim med 128 gånger! En schäfer väger vid en krock i 50 km/tim 1,2 ton och i 90 km/tim nästan 4 ton. En chihuahua väger i 90 km/tim ett kvarts ton! Enligt NTF.

Enligt Jordbruksverkets regler måste du se till "att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte anpassat för hundar".

Det bästa för att ge hunden en säker färd är att den är placerad i en kraftig godkänd hundbur, väl fastsatt i bagageutrymmet. Där är hunden mest säker vid kollisioner framifrån och från sidan. Vid kraftig påkörning bakifrån ger inte heller en kraftig bur fullt skydd. Bagageutrymmet är en deformationszon som ska skydda passagerarna i fram- och baksätena. En kraftig bur som inte ger med sig vid en kollision kan flytta över krockvåldet från bakdelen till baksätets rygg. Sitter det då passagerare där kan de bli mer skadade än de skulle bli utan buren.

Hundburar finns i olika storlekar för de flesta bilmodeller. De kan vara för en hund, för två hundar och en större enkelbur som sträcker sig över cirka 60 procent av bredden i bagageutrymmet.

Titta även på att det inte är några vassa delar i buren som kan skada hunden. Kolla att dörrar och lås är lätta att använda. Undersök även att rörliga delar inte ger ifrån sig missljud. Buren ska också vara konstruerad så att hunden kan få skugga och god ventilation. Buren ska ha en reservutgång framåt. En bra bur kostar mellan 3 500 - 8000 kr. Det finns så kallade utställningsburar, men de ger inget skydd för vare sig hund eller passagerare vid en krock. De kan istället ge skador från vassa metalldelar som far runt.

Vill man inte ha hunden i en bur bak återstår möjligheten att i det skyddade baksätet sätta hunden med en speciell säkerhetssele. De finns i olika märken och flera storlekar. Det finns både dyrare och billigare konstruktioner. Vissa är krocktestade. Om det finns sidokrockkuddar i baksätet så sätt hunden i mittsätet.

Tre varningar!

  1. Tänk på att om hunden har kopplet kvar på sig, se till att det kommer med in i bilen. Det har hänt många incidenter där kopplet har fallit ut ur bakdörren och kommit under bakhjulet. Gör den det så far hunden mot dörren med samma hastighet som bilen åker framåt med. De flesta koppel och halsband är mycket starka och ger inte efter.
  2. Bind aldrig fast hunden i dragkroken! Årligen hör man exempel på att det händer att hundar får en kvalfylld död när den bortglömda hunden släpas efter bilen.
  3. Ha aldrig hunden i knäet i framsätet. Om krockkudden löser ut blir det mos av både hunden och passageraren.

Försäkra hunden
Det är bra att ha en hundförsäkring innan olyckan är framme. Även ganska lindriga skador kan ge dryga veterinärkostnader. Det kan krävas lång konvalescens för hunden efter en krock och då är det bra med en lång självriskperiod. Moderna Djurförsäkringars självriskperiod är på hela 365 dagar. I försäkringen ingår också ersättning för rehab med 5000 kr/år.

Av: Gunnar Lindgren