Integritetspolicy

Äntligen semester!

Nu är det dags för en välförtjänt ledighet, och många väljer då att ge sig ut på en härlig resa! Oavsett om du väljer att resa till en spännande storstad, att ge dig ut på en äventyrlig backpacker-turné, eller att spendera dagarna med sol och bad i ett semesterparadis, så finns det några tips & råd som vi gärna vill dela med oss av i samband med din resa:

Före resan:

  • Kontrollera vad din hemförsäkring täcker innan du åker – din hemförsäkring hos Moderna ger dig ett bra grundskydd vid din resa, men har du till exempel planerat att vara borta längre än 60 dagar så behöver du komplettera med en långreseförsäkring. Du bör också vara extra noga med försäkringen om du har tänkt delta i en sport eller aktivitet med högre risk än normalt, då är det inte alltid aktiviteten täcks av din hemförsäkring. Välkommen att kontakta vår kundservice med frågor om hur din försäkring fungerar för den resa du planerar (0200‑43 98 45).  Här kan du hitta villkoren för din hemförsäkring och se vad som normalt omfattas vid resa. Har du betalat din resa med kredit- eller betalkort så kan du också ha ett extra reseskydd via kortföretaget, vilket kan vara värt att kontrollera.
  • Beställ ett servicekort från Moderna i god tid innan resan – servicekortet ger dig information om hur försäkringen gäller, samt kontaktuppgifter till vår samarbetspartner Falck Global Assistance (+46 40 694 48 98 eller +46 8 587 717 17), dit du alltid ska vända dig om något händer under resan. Servicekortet beställer du enkelt, genom att ringa eller maila vår kundservice.
  • Beställ också ett Europeiskt Sjukförsäkringskort (EU-kortet) från Försäkringskassan, och säkerställ att det kommer med dig på resan. Reser du i ett annat EU/EES-land så kan du med hjälp av detta kort ha rätt till nödvändig sjukvård på samma ekonomiska villkor som landets egna invånare. Det är därför viktigt att detta kort visas upp vid alla läkarbesök.
  • Kontrollera vilka pass- och eventuella visumregler som gäller för ditt resmål. För resor inom EU krävs ett pass som är giltigt under hela resan, och går din resa till ett land utanför EU så behöver oftast passet därutöver vara giltigt i ytterligare minst sex månader efter hemkomst. Krävs det dessutom visum för inträde i landet så kan detta i vissa fall ta tid att få beviljat.
  • Be dina grannar eller vänner hålla ett vakande öga över din bostad, och helst också ta hand om din post ifall du inte har möjlighet att ordna med eftersändning till ditt resmål. Kan de dessutom lägga en soppåse i soptunnan emellanåt, eller klippa gräsmattan någon gång, så förstärker det intrycket av att någon är hemma.
  • Införskaffa gärna en timer till en lampa som tänds vissa perioder. Har du flera kan du ställa dem på lite olika tider, så att de ger intryck av att någon är hemma. Se även till att övriga elektriska apparater är urkopplade, vilket minskar risken för kortslutning.
  • Stäng helst av vattnet till disk- och tvättmaskiner om du ska vara borta en längre period – skulle en ledning brista hinner det rinna ut mycket vatten innan du upptäcker skadan.
  • Förankra dina trädgårdsmöbler, eventuell studsmatta, och lås fast din robotgräsklippare om du har en sådan. Både stormar och tjuvar kan orsaka förlust eller skador på det du har i trädgården medan du är borta.
  • Tänk igenom vilka som kan följa dina inlägg och uppdateringar på sociala medier som Facebook, Instagram, och Twitter, och kontrollera dina sekretessinställningar. Det är annars enkelt för inbrottstjuven att via dina inlägg se att din bostad står tom under din resa.

Under pågående resa:

  • Ha gärna sällskap när du badar i havet eller poolen, så att ni kan vara uppmärksamma på varandra om något skulle hända – i all synnerhet om du badar tillsammans med barn. Barn hamnar lätt i utsatta situationer i vatten med vågor och mycket folk, och förloppet är ofta snabbt och inte alltid lätt att uppmärksamma i tid för människor runtomkring.
  • Var noga med hur du förvarar dina värdesaker - lämna inte stöldbegärlig egendom
    • i bilen, båten, eller husvagnen
    • obevakat på stranden (det finns vattentäta behållare för kort och mobiltelefon som du kan ha med dig ut i vattnet)
    • i det olåsta tältet
  • Använd hotellets värdeboxar för förvaring av större delen av dina kontanter/värdesaker, så att du bara har det nödvändigaste med dig. Håll uppsikt över din handväska på restauranger och i folksamlingar, och lämna inte ifrån dig ditt kreditkort.
  • Bli du ändå bestulen eller på annat sätt utsatt för ett brott – spärra kort och mobiltelefoner omedelbart, och gör genast en polisanmälan på plats i resmålet. Be om en skriftlig kopia på din polisanmälan där datum och händelseförlopp tydligt framgår.
  • Om du blir sjuk eller skadad på något sätt så kontakta alltid Falck Global Assistance på +46 40 694 48 98 eller +46 8 587 717 17. De hjälper dig sedan vidare med information om läkare/sjukhus och vad du behöver göra.
  • Anlita också en läkare snarast (från första dagen) om du blir sjuk eller skadar dig i en olycka. Be läkaren om ett skriftligt läkarintyg där det tydligt framgår både diagnos och läkarens ordination om vila samt antal sjukdagar.

Njut sedan av din resa med allt vad det innebär av sköna dagar och nya upplevelser - trygg i förvissningen om att du har gjort vad du kan för förhindra missöden under semestern, och att du dessutom vet vad du behöver göra om något oförutsett trots allt skulle inträffa.