​​​​​​​​​​​​​​​Vinterdäck: allt från datum till dubbdäck​​

Frostklädda vägar och snöflingor i luften. Redan i oktober kan det vara dags att byta till vinterdäck. Men när ska vinterdäcken senast vara på? Här kan du läsa det viktigaste att tänka på när du byter till vinterdäck.​

Vilket datum ska du senast byta till vinterdäck – säger lagen?

Den första december måste du senast byta till vinterdäck. Det gäller om det är frost, snö, is eller snömodd på vägarna, alltså så kallat vinterväglag. Men redan innan dess kan det råda vinterväglag i olika delar av landet. Därför är det bra att göra det i tid och inte vänta till sista stund, särskilt för att undvika långa köer till verkstäderna.​



Undvik det livsfarliga misstaget

Det räcker inte att bara byta däck – du måste också komma ihåg att efterdra hjulbultarna. Varje år lossnar nämligen hundratals hjul på de svenska vägarna, enligt våra siffror.

– Att efterdra hjulbultarna är otroligt viktigt för att undvika att inte utsätta sig själv och andra trafikanter för livsfara, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning. Ta hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala motorexpert på Trygg-Hansa.

​​

​Dubbdäck eller friktionsdäck?

Både dubbade och odubbade vinterdäck är godkända efter den första december. Så kallade friktionsdäck utan dubbar kallas även allrounddäck, med markeringen M och S (Mud & Snow). Många använder allrounddäck året runt, men trots sitt namn kan de vara en säkerhetsrisk.​

– I vårt avlånga land med stora väderskillnader mellan årstiderna råder det ingen tvekan. Dubbade däck är att föredra utanför storstäderna framför allrounddäck. Se också till att de däcken har minst tre millimeters mönsterdjup, men gärna mer, säger Stefan Brala motorexpert på Trygg-Hansa.

Motorexpertens sju däckbytartips:​

  • Se över däcken
    Se till att däcken inte är för slitna och titta även efter torrsprickor. ​Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer mönsterdjup.
  • Använd rätt verktyg
    Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men kontrollera först var bilens lyftpunkter är. Se till att din bil står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.
  • Sätt de bästa däcken bak
    Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta då det minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar. Men tänk på att det är otillåtet att ha både dubbade och odubbade däck på samma bil.
  • Är du osäker – åk till en verkstad
    Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig att förvara dina däck.
  • Kontrollera lufttrycket
    Rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rekommenderat lufttryck hittar du i bilens instruktionsbok.
  • Kom ihåg att efterdra hjulbultarna!
    Oavsett om du har bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det extra viktigt att du efterdrar hjulbultarna efter några mils körning. Det går att göra med ett fälgkors men har du tillgång till en momentnyckel är det klart bäst så att du inte drar hjulbultarna för löst eller hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra det.
  • Förvara däcken rätt
    Om du förvarar däcken hemma bör du undvika att ställa dem på en varm plats med mycket solljus. Däcken trivs bäst i sval och mörk miljö. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp.​

Vad kostar det att byta däck?

Priset för ett däckbyte kan skilja stort; från några hundralappar till mer än tusen kronor. Kom ihåg att billigast inte alltid är bäst. Välj din verkstad med omsorg precis som för bilens service eller reparationer.