Kontakta oss

Med anledning av Coronaviruset avråder UD från resor till Kina. Läs mer här om hur din försäkring gäller. 

Vanliga frågor och svar

Innan du ringer vår kundservice kan du kolla om din fråga besvaras här. Det här är en sammanställning av de vanligaste frågorna som vår kundservice får varje dag.

  • Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Vi gör tre nya försök de tre kommande vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelse kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e där vi kommer inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.

  • Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag.

  • När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.

  • Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.

    Det finns flera sätt att anmäla autogirobetalning:

    1. Aktivera autogiro via Mina sidor snabbt, enkelt och papperslöst med ditt BankID
    2. Gå till din internetbank och anslut autogiro där, sök där på 'Moderna Försäkringar'
    3. Kontakta vår kundservice på 0200- 259 259 så får du en länk via sms eller mail där du kan signera ett autogiromedgivande med ditt BankId.
    4. Här finner du den blankett du kan fylla i och skicka in till oss för att anmäla medgivande till autogiro.
  • Nej, det behöver du inte. När du sålt din bil får vi den informationen av Transportstyrelsen och avslutar därmed din försäkring från försäljningsdatumet. Ibland kan det ta några dagar innan vi får informationen, men så fort vi blivit informerade avslutar vi din försäkring.

  • Om din bil är halv- eller helförsäkrad hos oss får du automatiskt en avställningsförsäkring och ett bekräftande försäkringsbrev skickas ut. Om du har en trafikförsäkring blir försäkringen vilande, och den aktiveras automatiskt när du ställer på bilen igen. Du behöver inte betala fordonsskatt eller trafikförsäkring för en avställd bil.

  • Avställningsförsäkringen innehåller ett försäkringsskydd som är anpassat till att du inte använder fordonet i trafik och gäller med samma omfattning som din vanliga försäkring men med en del begränsningar. Eftersom du i regel inte får köra en avställd bil så ingår inte trafik-, räddnings-, eller maskinförsäkring  och vagnskadan gäller med vissa begränsningar.

  • Du ska alltid ha med dig Del 1 av registreringsbevis. Beroende på vilket land/vilka länder du ska besöka kan du även behöva ett så kallat Grönt Kort, d.v.s. ett intyg att bilen har en giltig trafikförsäkring.

    För att ta reda på om landet/länderna du ska besöka kräver ett Grönt Kort kan du klicka här. Du beställer enkelt ett Grönt Kort genom att kontakta vår Kundservice

  • Du betalar bara försäkringspremie för den tiden du varit ägare till bilen. Om du betalt premie för en längre tid än du varit ägare till bilen återbetalar vi givetvis dig resterande belopp.

  • Reseskyddet gäller för resor i hela världen upp till 60 dagar. Antal dagar kan variera beroende på vilket avtal du har, säkerställ hur många dagar ditt reseskydd gäller genom att se efter i ditt försäkringsbrev. Skyddet gäller bland annat om du blir akut sjuk eller skadas i ett olycksfall under resan. Du kan t. ex få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader för akut vård och behandling. Observera att försäkringen inte gäller i länder/områden till vilka UD (utrikesdepartementet) avråder från att resa till.

  • När du ska ut och resa rekommenderar vi att du tar med dig ett servicekort. Servicekortet är ett bevis som kortfattat informerar dig om vad som ingår i din reseförsäkring samt vart du ska vända dig för att få kvalitetssäkrad vård om du blir sjuk eller skadad under resan. Du beställer enkelt ett servicekort genom att kontakta vår Kundservice. 

  • I hem-/villahemförsäkringen ingår ersättning upp till 50 000 kr om din cykel inklusive tillbehör blir stulna. Cykeln ska vara låst med ett cykellås godkänt av Svensk Stöldskyddsförening vid tillfället för stöld. För mer information se våra villkor

  • Nej, det måste du inte. I hem-/villahemförsäkringen ingår 60 dagars flyttskydd och därför räknas både din gamla och din nya bostad som försäkringsställe när det gäller din försäkrade egendom. Flyttskyddet gäller i upp till 60 dagar från tillträdesdatum.

  • Ja, när du ansöker om visum till Ryssland behöver du ett intyg som visar att du har en hemförsäkring där det ingår reseskydd. Varje familjemedlem som är med på resan måste ha ett eget intyg. Du beställer intyget hos vår kundservice. Intyget skickas endast per post, inte med e-post. Kontakta oss i god tid innan du ska ansöka om visumet

  • Din hemförsäkring gäller för dig och dina hushållsmedlemmar förutsatt att de har samma bostad och folkbokföringsadress som du. På ditt försäkringsbrev framgår det hur många som omfattas av din hem-/villahemförsäkring

  • Försäkringen gäller för de som omfattas av hemförsäkringen och ger er ett skydd i upp till 60 dagar världen över. Har du barn under 18 år som inte är skrivna hos dig omfattas även de. Antal dagar kan variera beroende på vilket avtal du har, säkerställ hur många dagar ditt reseskydd gäller genom att se efter i ditt försäkringsbrev

  • Våra personförsäkringar gäller alltid utan självrisk och dessutom dygnet runt

  • Nej, däremot måste du ha fyllt 18 för att kunna teckna vår olycksfallsförsäkring som sen gäller den livet ut

  • Försäkringen gäller med samma villkor inom Norden. Då vi har olika produkter skiljer sig skyddet utanför Norden, se era villkor för att säkerställa hur just din försäkring gäller.

  • För att kunna teckna en barnförsäkring krävs det att barnet ej fyllt 18 år, har ett svenskt personnummer samt är bosatt och folkbokförd i Sverige. För utlandsfödda barn krävs det att barnet har varit bosatt och folkbokförd i Sverige under minst ett år samt har ett svenskt personnummer.

  • Vår gravidförsäkring kan tecknas när som helst under graviditeten. Tecknar du en Gravid Large är kravet att betalningen ska vara oss tillhanda för att den ska vara gällande fullt ut. Tills pengarna är oss tillhanda är det gravid gratis som är gällande.

  • Den totala årspremien är fördelad över antalet dagar per år, vilket gör att månader med färre dagar ger en lägre premie än månader med fler dagar. Om din försäkring har startdatum i senare delen av månaden kan nästkommande månads betalning vara något högre då den kan komma att avse mer än en månad.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på  Mina Sidor

  • Du kan säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång (d.v.s. huvudförfallodagen) genom att meddela oss detta när som helst dessförinnan. Försäkringen kan även sägas upp  med omedelbar verkan om försäkringsbehovet har upphört, t.ex. om du sålt din bil, eller om det inträffat en annan liknande omständighet. Personförsäkringar som sjuk-, olycksfalls-, gravid- och barnförsäkring kan du avsluta när som helst under året.

     Om du vill avsluta din försäkring, ring oss på 0200-259 259

  • Nej, du har ingen särskild uppsägningstid. Däremot finns det regler för vid vilken tidpunkt en försäkring kan upphöra.

    Försäkringar som gäller saker, byggnader och fordon kan du avsluta med omedelbar verkan när du inte längre äger det du har försäkrat, eller när försäkringen har sin huvudförfallodag. Huvudförfallodagen är den dag när din försäkring förnyas, vanligen en gång om året.

    Personförsäkringar som sjuk-, olycksfalls-, gravid- och barnförsäkring kan du avsluta när som helst.

  • Reseskyddets längd varierar mellan våra olika avtal och gäller för privata resor. Vanligtvis gäller vårt reseskydd i 60 dagar. Det som ingår är läkarvård, medicin, sjukvård och även sjuktransport hem till Sverige. Det som du får betala är din valda grundsjälvrisk, vanligtvis 1 500 kr. Om du har utökat reseskydd ingår även avbeställningsskydd ifall du blir sjuk innan resan eller någon nära anhörig går bort. Utöver det ingår även ersättningsresa och du slipper den valda grundsjälvrisken. Om du har din hund- eller kattförsäkring hos oss och har utökat reseskydd gäller även avbeställningsskyddet om din hund eller katt drabbas av en olycksfallsskada eller sjukdom som leder till att den behöver akut veterinärvård. Utökad Reseförsäkringen gäller utan självrisk.

  • De personer som är skrivna och bosatta på samma folkbokföringsadress som du. Det ska även vara anmält till oss hur många ni är i hushållet.

  • Nej, du som handledare räknas fortfarande som föraren.

  • Ja, vi kan skicka dessa till dig via mail eller lägga dem till Kivra som är en digital e-postlåda. Logga in på Mina Sidor - välj profil i menyn och välj sedan att bli digital kund.

  • När du ställer av din bil och har trafikförsäkring avslutas hela försäkringen. Om du däremot har haft halv- eller helförsäkring får du per automatik en avställningsförsäkring.

  • När vi får in information från Transportstyrelsen att du har sålt en bil avslutas försäkringen per automatik. Blir det pengar över från den inbetala premien återbetalar vi dig.

Betalning

Vanliga frågor och svar om betalningar.

  • Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Vi gör tre nya försök de tre kommande vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelse kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e där vi kommer inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.

  • Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag.

  • När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.

  • Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.

    Det finns flera sätt att anmäla autogirobetalning:

    1. Aktivera autogiro via Mina sidor snabbt, enkelt och papperslöst med ditt BankID
    2. Gå till din internetbank och anslut autogiro där, sök där på 'Moderna Försäkringar'
    3. Kontakta vår kundservice på 0200- 259 259 så får du en länk via sms eller mail där du kan signera ett autogiromedgivande med ditt BankId.
    4. Här finner du den blankett du kan fylla i och skicka in till oss för att anmäla medgivande till autogiro.
  • Den totala årspremien är fördelad över antalet dagar per år, vilket gör att månader med färre dagar ger en lägre premie än månader med fler dagar. Om din försäkring har startdatum i senare delen av månaden kan nästkommande månads betalning vara något högre då den kan komma att avse mer än en månad.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på  Mina Sidor

Kundservice

För privatperson ring: 0200 - 259 259
För förmedlare ring:  0200 - 22 23 24
Privatpersoner från utlandet: +46 8 562 00 606

Vill du mejla oss, vänligen fyll i vårt mejlformulär.

Öppettider: 
Måndag till torsdag: 08.00 - 20.00
Fredagar: 08.00 - 17.00
Lördagar: 09.00 - 15.00
Söndagar: 09.00-15.00

Helgdagar:

Kristi Himmelfärdsdag (30/5) - 09.00-15.00
Sveriges Nationaldag (6/6) - Stängt
Midsommarafton (21/6) - Stängt
Midsommardagen (22/6) - Stängt

Vid skada

Anmäl ny skada här
Om du råkat ut för en skada utomlands ring: 
Falck Global Assistance, tel +46 40 694 48 98

För övriga frågor om skadeärenden vänligen ring: 010-219 10 90

Öppettider:
Måndag till fredag: 08:00 - 17:00
Lördag: stängt
Söndag: stängt

Behöver du hjälp med att hitta verkstad?

Använd vår sökfunktion för att hitta närmaste rekommenenderade verkstad sök här.

Problem med skadedjur?

Om du råkat ut för skadedjur ring vår samarbetspartner NOMOR på telefon 0200- 27 10 10.

Moderna Företag & Industri

Vid skada ring: 0200 - 21 21 20
För dig som är förmedlare ring: 0200 - 22 23 24 
eller via mejl på: foretag@modernaforsakringar.se

För dig utan förmedlare ring: 08 696 05 55 eller via mejl: sakrasmaforetag@modernaforsakringar.se
Vid övriga ärenden: 0200 - 22 23 24

Moderna Företag & Industri webbplats

Våra specialförsäkringar

Om du har en försäkring hos någon av våra specialister hittar du deras kontaktinformation nedan.

  • Vid generella frågor ring: 060-66 30 30
    eller mejla: info@modernadjurforsakringar.se
    Du kan också gå in på vår webbplats.

    Gäller det en skada, ett skadeärende eller att anmäla en skada? 
    Ring då till: 0200-213 213
    eller mejla: skador@modernadjurforsakringar.se

    Vi har öppet: 
    Måndag till fredag: 08.00 - 16.00

    Adress: 
    Moderna Djurförsäkringar
    FE398
    106 56 Stockholm

  • Om du har en motorcykelförsäkring, entusiastbilsförsäkring eller veteranmopedförsäkring kontakta Bilsport MC

  • Har du en produktförsäkring hos Moderna Försäkringar som du köpt t.ex. via El-giganten läs mer på och kontakta trygghetsavtal.