Kontakta oss

Vanliga frågor och svar

Innan du ringer vår kundservice kan du kolla om din fråga besvaras här. Det här är en sammanställning av de vanligaste frågorna som vår kundservice får varje dag.

  • När vi får in information från Transportstyrelsen att du har sålt en bil avslutas försäkringen per automatik. Blir det pengar över från den inbetala premien återbetalar vi dig.

  • När du ställer av din bil och har trafikförsäkring avslutas hela försäkringen. Om du däremot har haft halv- eller helförsäkring får du per automatik en avställningsförsäkring.

  • Ja, vi kan skicka dessa till dig via mail eller lägga dem till Kivra som är en digital e-postlåda. Logga in på Mina Sidor - välj profil i menyn och välj sedan att bli digital kund.

  • Reseskyddets längd varierar mellan våra olika avtal och gäller för privata resor. Vanligtvis gäller vårt reseskydd i 60 dagar. Det som ingår är läkarvård, medicin, sjukvård och även sjuktransport hem till Sverige. Det som du får betala är din valda grundsjälvrisk, vanligtvis 1 500 kr. Om du har utökat reseskydd ingår även avbeställningsskydd ifall du blir sjuk innan resan eller någon nära anhörig går bort. Utöver det ingår även ersättningsresa och du slipper den valda grundsjälvrisken. Om du har din hund- eller kattförsäkring hos oss och har utökat reseskydd gäller även avbeställningsskyddet om din hund eller katt drabbas av en olycksfallsskada eller sjukdom som leder till att den behöver akut veterinärvård. Utökad Reseförsäkringen gäller utan självrisk.

  • De personer som är skrivna och bosatta på samma folkbokföringsadress som du. Det ska även vara anmält till oss hur många ni är i hushållet.

  • Nej, du som handledare räknas fortfarande som föraren.

Betalning

Vanliga frågor och svar om betalningar.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på  Mina Sidor

  • Den totala årspremien är fördelad över antalet dagar per år, vilket gör att månader med färre dagar ger en lägre premie än månader med fler dagar. Om din försäkring har startdatum i senare delen av månaden kan nästkommande månads betalning vara något högre då den kan komma att avse mer än en månad.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Här finner du den blankett du behöver fylla i och skicka in till oss för att anmäla medgivande till autogiro.

    Eller kontakta kundservice 0200- 259 259 så skickar de dig en länk så att du kan signera ett autogiromedgivande med BankId.

  • Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.

  • När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.

  • Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag.

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.

  • Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Vi gör tre nya försök de tre kommande vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelse kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e där vi kommer inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

Kundservice

För privatperson ring: 0200 - 259 259
För förmedlare ring:  0200 - 22 23 24
Privatpersoner från utlandet: +46 8 562 00 606

Vill du mejla oss, vänligen fyll i vårt mejlformulär.

Öppettider: 
Måndag till torsdag: 08.00 - 20.00
Fredagar: 08.00 - 17.00
Lördagar: 09.00 - 15.00
Söndagar: 09.00-15.00

Öppettider under jul: 
23 december – 08:00-17:00
24 december – Stängt
25 december - Stängt
26 december - Stängt
27 december – 08:00-17:00
28 december – 09:00-15:00
29 december – 09:00-15:00
30 december – 08:00-20:00
31 december - STÄNGT
1 januari - STÄNGT

Helgdagar:

Kristi Himmelfärdsdag (30/5) - 09.00-15.00
Sveriges Nationaldag (6/6) - Stängt
Midsommarafton (21/6) - Stängt
Midsommardagen (22/6) - Stängt

Vid skada

Anmäl ny skada här
Om du råkat ut för en skada utomlands ring: 
Falck Global Assistance, tel +46 40 694 48 98

För övriga frågor om skadeärenden vänligen ring: 010-219 10 90

Öppettider:
Måndag till fredag: 08:00 - 17:00
Lördag: stängt
Söndag: stängt

Behöver du hjälp med att hitta verkstad?

Använd vår sökfunktion för att hitta närmaste rekommenenderade verkstad sök här.

Problem med skadedjur?

Om du råkat ut för skadedjur ring vår samarbetspartner NOMOR på telefon 0200- 27 10 10.

Moderna Företag & Industri

Vid skada ring: 0200 - 21 21 20
För dig som är förmedlare ring: 0200 - 22 23 24 
eller via mejl på: foretag@modernaforsakringar.se

För dig utan förmedlare ring: 08 696 05 55 eller via mejl: sakrasmaforetag@modernaforsakringar.se
Vid övriga ärenden: 0200 - 22 23 24

Moderna Företag & Industri webbplats

Har du vår app Res med Moderna?

Från den 30 september 2016 går det inte längre att ladda ner vår app Res med Moderna. Har du redan appen nedladdad på din telefon så kommer du märka att från och med nu kommer den inte att uppdateras. Vårt tips är att istället ladda ner UD Resklar.

Våra specialförsäkringar

Om du har en försäkring hos någon av våra specialister hittar du deras kontaktinformation nedan.

  • Vid generella frågor ring: 060-66 30 30
    eller mejla: info@modernadjurforsakringar.se
    Du kan också gå in på vår webbplats.

    Gäller det en skada, ett skadeärende eller att anmäla en skada? 
    Ring då till: 0200-213 213
    eller mejla: skador@modernadjurforsakringar.se

    Vi har öppet: 
    Måndag till fredag: 08.00 - 16.00

    Adress: 
    Moderna Djurförsäkringar
    FE398
    106 56 Stockholm

  • Om du har en motorcykelförsäkring, entusiastbilsförsäkring eller veteranmopedförsäkring kontakta Bilsport MC

  • Har du en produktförsäkring hos Moderna Försäkringar som du köpt t.ex. via El-giganten läs mer på och kontakta trygghetsavtal.

Besöksadress

Sveavägen 167, Stockholm. För karta, klicka här