Kontakta oss

Vanliga frågor och svar

Innan du ringer vår kundservice kan du kolla om din fråga besvaras här. Det här är en sammanställning av de vanligaste frågorna som vår kundservice får varje dag.

  • Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.

  • När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.

  • Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag. 

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.

  • När vi får in information från Transportstyrelsen att du har sålt en bil avslutas försäkringen per automatik. Blir det pengar över från den inbetala premien återbetalar vi dig.

  • När du ställer av din bil och har trafikförsäkring avslutas hela försäkringen. Om du däremot har haft halv- eller helförsäkring får du per automatik en avställningsförsäkring.

  • Ja, vi kan skicka dessa till dig via mail eller lägga dem till Kivra som är en digital e-postlåda. Kontakta vår kundservice 0200- 259 259 så hjälper de dig.

  • Reseskyddets längd varierar mellan våra olika avtal och gäller för privata resor. Vanligtvis gäller vårt reseskydd i 60 dagar. Det som ingår är läkarvård, medicin, sjukvård och även sjuktransport hem till Sverige. Det som du får betala är din valda grundsjälvrisk, vanligtvis 1 500 kr. Om du har utökat reseskydd ingår även avbeställningsskydd ifall du blir sjuk innan resan eller någon nära anhörig går bort. Utöver det ingår även ersättningsresa och du slipper den valda grundsjälvrisken. Om du har din hund- eller kattförsäkring hos oss och har utökat reseskydd gäller även avbeställningsskyddet ifall ditt husdjur måste till veterinären. 

  • De som omfattas av din försäkring och dess reseskydd är de personer som är skrivna och bosatta på adressen. Det ska även vara anmält till oss hur många ni är i hushållet.

  • Nej, du som handledare räknas fortfarande som föraren.

  • Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Vi kommer att göra tre nya försök de kommande tre vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du få en påminnelse av oss. Där kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Här finner du den blankett du behöver fylla i och skicka in till oss för att anmäla medgivande till autogiro.

    Eller kontakta kundservice 0200- 259 259 så skickar de dig en länk så att du kan signera ett autogiromedgivande med BankId.

Kundservice

För privatperson ring: 0200 - 259 259
För förmedlare ring:  0200 - 22 23 24
Privatpersoner som ringer från utlandet: +46 8 562 00 606

Öppettider:
Måndag till torsdag: 08.00 - 20.00
Fredagar: 08.00 - 17.00
Lördagar: 09.00 - 15.00 
Vill du mejla oss, vänligen fyll i vårt mejlformulär så återkommer vi inom kort.

Vid skada

Vid skada ring: 0200 - 213 213
Om du råkat ut för en skada utomlands ring: Falck Global Assistance, tel +46 40 694 48 98
Om du råkat ut för en skada i Sverige men befinner dig utomlands ring: +46 8 562 00 607

Du kan också anmäla din skada online här.
Om du råkat ut för skadedjur ring vår samarbetspartner, NOMOR på telefon 0200- 27 10 10.

Öppettider:
Måndag till fredag: 08.00 - 17.00
Lördag och söndag: stängt

Moderna Företag & Industri

Vid skada ring: 0200 - 21 21 20
För dig som är förmedlare ring: 0200 - 22 23 24 eller maila: foretag@modernaforsakringar.se
För dig utan förmedlare ring: 08 696 05 55 eller maila: sakrasmaforetag@modernaforsakringar.se
Vid övriga ärenden: 0200 - 22 23 24
Moderna Företag & Industri hemsida

Har du vår app Res med Moderna?

Från den 30 september 2016 går det inte längre att ladda ner vår app Res med Moderna. Har du redan appen nedladdad på din telefon så kommer du märka att från och med nu kommer den inte att uppdateras. Vårt tips är att istället ladda ner UD Resklar.

Våra specialförsäkringar

Om du har en försäkring hos någon av våra specialister hittar du deras kontaktinformation nedan.

  • Vid generella frågor ring: 060-66 30 30
    eller maila: info@modernadjurforsakringar.se
    Du kan också gå in på vår hemsida.

    Gäller det en skada, ett skadeärende eller att anmäla en skada? 
    Ring då till: 0200-213 213
    eller maila: skador@modernadjurforsakringar.se

    Vi har öppet: 
    Måndag till fredag: 08.00 - 16.00

    Adress: 
    Moderna Djurförsäkringar
    FE398
    106 56 Stockholm

  • Om du har en motorcykelförsäkring, entusiastbilsförsäkring eller veteranmopedförsäkring kontaka Bilsport & MC.

  • Har du en produktförsäkring hos Moderna Försäkringar som du köpt t.ex. via Elgigatanten läs mer på och kontakta trygghetsavtal.

Besöksadress

Sveavägen 167, Stockholm. För karta, klicka här