Coronaviruset: Så gäller din försäkring

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen som till exempel barnförsäkringar, bilförsäkringar och hem- och villaförsäkringar.

Vi är specialister inom båtförsäkring, MC-försäkring, barnförsäkring samt hundförsäkring och kattförsäkring, där vi har kompetens och expertis inom respektive kategori genom våra nischvarumärken Atlantica, Bilsport & MC och Moderna Djurförsäkringar. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Växjö, Hammarstrand, Sundsvall och Örebro. Vi är en filial till den nordiska försäkringskoncernen Tryg och vår organisation är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Moderna Garanti samt Skador. Våra varumärken är:

Atlantica Båtförsäkring
Bilsport & MC Specialförsäkring
Moderna Djurförsäkringar
Trygghetsavtalet (Produktförsäkring via El-giganten)

En del av Tryg - Nordens största försäkringskoncern

Moderna Försäkringar är en filial till Tryg Forsikring A/S i Danmark. Inom koncernen arbetar 3400 medarbetare runtom i de tre nordiska länderna Norge, Danmark och Sverige. Tryg är noterat på OMX Nordic Exchange Copenhagen. På Trygs hemsida hittar du finansiell information om koncernen. I Danmark är Tryg marknadsledande med en marknadsandel om 18 procent och i Norge den tredje största aktören med en marknadsandel om 14 procent. I Sverige är vi den femte största aktören med en marknadsandel om 3 procent. Tryg är noterat på OMX Nordic Exchange Copenhagen och är ratade A1 av Moody’s.

  • Automated decisions means that we sometimes make decisions without any human interaction involved. It may involve automatic pricing based on the processed data, or automatic payment of compensation based on the provided information. We will inform you before fully automated decisions are applied if these affect you to a significant extent.

    Personal data: personal data is every kind of information that can be directly or indirectly attributed to a living, natural physical person such as the latter’s name, personal ID number, booking number and IP number where such information can be linked to a physical person.

    Personal data controller: the personal data controller is an administrator who, alone or together with others determines the purpose and means of processing personal data.

    Profiling: When personal data is used to evaluate personal characteristics, analyse or make predictions concerning various matters.

    The European Economic Area (the EU member states and Norway, Iceland and Liechtenstein).

    Sensitive personal data (special categories of personal data): These are categories of personal data that disclose race or ethnic origin, political opinions, religious or philosophical conviction, membership of a trade union, the processing of genetic data, biometric data to unequivocally identify a physical person, data concerning health, physical person's sexuality or sexual preference.

  • The personal data we collect depends on our relationship with you and your involvement with us. For example, depending on whether you are a customer, i.e. if you are covered by any of our policies, if you use any of our smartphone applications, or if you are not a customer and we process your personal data e.g. on the basis of you making a claim against anyone who has third-party insurance with us; if we want to market our services to you, if you are in contact with us or communicate with us in any other way.

    The data we collect can be split into the following categories:

    General personal data and contact information – name, date of birth, personal ID number, address, email address, mobile telephone number. This data is collected to identify you and to communicate with you. We also control if you have a protected identity to be able to communicate with you in a secure manner.

    Payment data – if you’re a policyholder, if you pay for an insurance or if we pay compensation we may, depending on the type of policy and the payment method chosen, collect data concerning direct debit, credit and debit card data (card number, validity date and the CVV/CVC code), invoice information and bank account number.

    Official data from government agencies and other external sources – depending on your involvement with us, we may collect data from public sources about vehicles you own, your registered address, driving license information, if you have children or if you have pets. To supplement and keep data up-to-date, we collect supplementary information from external sources such as publicly available information, commercially available sources and information from our redundant partners.

    To comply with applicable legislation – in certain cases we are obliged to process personal data to meet the requirements of applicable and relevant legislation such as the Swedish Act on Measures against Money Laundering and the Swedish Bookkeeping Act.

    Marketing preferences – For example, if you have refused direct marketing.

    Specific data regarding insurance and claims – taking out and managing insurance contracts may require the collection of necessary insurance and claim information. The data varies depending on the policy, type of damage and circumstances concerning the claim event and may consist of the following categories of information:

    • Previous and current health status and condition, data about previous injuries and disabilities, medical treatments and examinations carried out and planned for, lifestyle habits (e.g. tobacco), pregnancy, prescriptions.
    • Property data such as mortgage, type of building, size, water connections, tax assessment, condition, age, residents and any tenants, alarms and locks.
    • Information on any trades union membership if your policy (content, scope and price) depends on union affiliation.
    • Information on legal proceedings relating to you as a result of a criminal act, e.g. if you are the victim of an assault. We also collect necessary data for the prevention of insurance fraud and for the investigation of unclear claims.
    • Other data necessary for taking out, renewing or amending a policy and other insurance administration, and data gathered about the settlement of claims. The data requested will vary depending on the policy taken out, the nature of the loss that has occurred and other circumstances relating to the loss. The data may consist of payment card details for verification of insurance, your profession, employment, employer, travel details (ticket, date, destination, etc.), information on occupation, nationality, economic circumstances, the value of possessions information posted on social media, vehicle service dates, receipt for the product purchased, etc.

    Data already in our possession – billing information, email address, existing insurance policies, pending and completed claims and stated preferences, e.g. if you prefer digital communication rather than letters etc. We may check health declarations, when managing or signing a policy, we may review health attestations or declarations, medical journals and questionnaires concerning your health, where deemed necessary.

  • You provide us with personal data in a number of different ways, directly or indirectly, such as when you calculate the price of an insurance policy on our website, when you make or change a policy, or if you contact us with questions about an insurance. You also provide personal data when you report a loss and during the subsequent stages of claims process; whenever you are in contact with us whether it be by email, telephone, chat, regular mail, social media, or any other of our services. We describe the process in more detail below.

    Data you provide us directly – when you get in touch with us through any of our communications channels (e.g. mail, chat, telephone or regular mail), when you submit data on any of our websites (e.g. by filling in a form); when you express interest in purchasing a policy, purchase a policy or report a loss. We may record conversations with you (telephone and face-to-face meetings).

    The information you provide when you use our services and websites – we use net identifiers (cookies) when you use our services and visit our websites. These are important for providing you with relevant information and improving your user experience and the use of our services. The data includes response times for web pages, download errors, how you reached and departed the service provided, language settings, browser settings, time zone, operating system, platform, screen resolution, your geographical location and delivery notes when we contact you. Read more about our use of net identifiers here.  Link to cookie policy

    Data provided by a group representative – if you are part of a group (organisation, association or other group) whose representative has signed a policy with us, your personal data is submitted to us by the organisation that has taken out a group policy with us.

    Information from business partners, other insurance companies, your employer, medical institutions, government agencies and other companies belonging to the same group as Moderna Försäkringar – in order to collect, supplement and keep your personal data up-to-date, we will collect data from external sources, such as publicly available information, commercially available sources, your employer and government agencies. 

    Data about others – we may process data about co-insured parties, premium payers, beneficiaries, collateral takers, perpetrators, injured parties, etc., to the extern of which it is necessary for the resolution of a contract with you, or if it concerns data that we otherwise have the right or obligation to process. If another person uses your personal data to take out a policy or to contact us regarding a case in which you are involved, we use the personal data this person provides about you. When you provide personal data about other persons, you must be sure that these persons are aware of this and that you have their permission to provide the data. If appropriate, you should also make sure that they understand how their personal data may be used by us.

  • We use your personal data for the purposes described below. We save your data for if necessary to fulfil the purpose for which it was saved; this includes any deadlines under applicable law, such as a period of limitation.

    To interact with you – we process personal data to identify you, communicate with you and provide you with relevant information, regardless of communication channel.

    For the sales and administration of policies – we process personal data to conclude insurance contracts with you and for their subsequent insurance administration (such as renewal, amendment and termination). For this purpose, we need to identify your need for insurance (relevant insurance policies, appropriate insurance amount and scope); we also need to calculate your insurance risk (insurance price in relation to the insured risk) and check if you have the right to take out certain policies. 

    For the management of losses and claims – we process personal data to settle claims and to determine, assert and defend legal claims.

    For the marketing of products and services – we process personal data that helps us to present information and offer policies that we believe are relevant to you. Coincidentally, we strive to avoid sending or displaying information we believe is of no interest to you.

    Obligations under the law – we process personal data to fulfil our obligations under applicable and relevant for law, e.g. to counter money laundering and terrorist financing. We are also required to provide data when government agencies request it as part of their duties.

    Statistical base – we process personal data to calculate the insurance risks and improve the pricing of our policies.

    Investigation – we process personal data for the investigation, detection and prevention of fraud.

    Reinsurance – in some cases, we may process personal data to underwrite reinsurance and make claims under such cover.

    Provision of services from others - we process personal data so that our business partners can offer services that are related to our policies.

    Quality purposes – we process personal data to develop our business, our products and services, and to conduct market research and other analyses such as customer satisfaction surveys. For quality purposes, we may record telephone conversations between you and our employees.

  • We will only collect and use your personal data if at least one of the following criteria is met:

    We have your consent;

    Examples: Automatic settlement of claims involving health data
    You give us permission to automatically process your personal data to take a decision on an application for insurance coverage. Please note that when the legal basis for processing personal data consists of your consent, you have the right at any time to withdraw said consent, without prejudice to the legality of the processing that occurred before consent was withdrawn. However, if you withdraw your consent, it may mean that we are no longer able to provide a particular service to you, which may affect your right to insurance or compensation.

    It is necessary for the performance of a contract with you or to take measures upon your request before a contract is concluded.

    Examples: To enter an insurance contract 
    We may process the necessary data related to the insurance contract, including data about the policyholder and co-insured parties, the insured property and the risk related to the insurance as well as data necessary to establish the right to claims incurred.

    The processing is necessary to determine, assert and defend legal claims.

    Examples: For processing health information when settling claims
    We may process personal data necessary for determining your right to take out certain policies or your right to certain insurance cover.

    It is in our own or a third party's legitimate interests and where this does not entail disregard of your interests or rights.

    Examples: To improve our adapted offers to you
    This legal basis is applied to adapt our offers and communications with you, for direct marketing, to prevent fraud, for cooperation with business partners and for the development of our IT systems.

    It is necessary to protect your vital interests, or those of others.

    Examples: In an emergency
    We may submit data to a healthcare institution in emergency medical circumstances when abroad.

    The processing is necessary for compliance with a legal obligation.

    Examples: Providing information to government agencies
    For example, we are obliged to provide data to the Swedish tax agency about compensation paid in certain circumstances, and we are obliged to prevent money laundering.

  • Marketing and profiling – we use profiling in our marketing to provide you with the information that we think is most relevant to you and to avoid sending you unnecessary information. To do this, we may use your personal data by analysing your past purchases, browsing habits and the search settings you use on our website. We therefore make use of profiling to call up the products, services and information you may be most interested in. This allows us to adapt our communications to make them of greater relevancy and interest to you. To understand your needs as a customer better, and to provide services and marketing (including online advertising through e.g. social media), we may also combine the personal data we collect when you make purchases with personal data collected from our websites, mobile apps and other sources.

    You can read more about how we collect data through your browser in our cookie policy.

    We would like to send offers and news about our products and services that are relevant to you. Accordingly, we may contact you with marketing communications via email, messaging, push notifications, mail shots and telephone.

    If you do not want to receive marketing from us, you may at any time decline by using the unsubscribe link which can be found in all the offers we send to you via email, social media or messaging or by contacting us (contact information is available on a subsequent page in this Privacy Policy)

    Setting premiums and discounts – we use automated decision-making when selling in the form of automatic premium calculations. In some of our policies where the premium is affected either by your driving behaviour or the number of steps you take over a certain period, automated decisions are used. The decisions are based on the data you submit to us (either directly or indirectly). You always have the right to contact us for a personal review if you’re not satisfied with such an automated decision.

    Claims settlement – we use automated decision making as part of our claims settlement process through our online services. The decisions are based on the data you provide us with and is then assessed in compliance with the provisions of the insurance terms. You always have the right to contact us for a personal review if you are not satisfied with such an automated decision.

  • We transfer personal data to other parties only when there is a legal basis for such a transfer, e.g. when you have given your consent to this. 

    Depending on the personal data processed and your involvement with us, we may share your personal data with the following categories of recipients:

    • Insurance brokers – personal data is shared to the extent necessary under the insurance broker's assignment from you; if it is necessary for the performance of the contract or to take measures prior to taking out a policy.
    • Group representatives - in the case of a group insurance, personal data may be shared in accordance with the group insurance policy.

    • Healthcare providers – we may share your personal data with your healthcare provider.

    • Partners in repair and damage inspections (such as workshops, veterinary clinics and inspectors – personal data may be shared where necessary for processing claims.
    • Other insurance companies – personal data may be shared with other insurance companies when necessary for recourses and reinsurance protection.
    • Government agencies and lay judges – we share personal data with government agencies and lay judges when required to do so or to safeguard our interests.

    Other business partners and service providers – we may share your personal data to offer you additional services or e.g. if we engage a lawyer to defend our interests.

  • We mainly process personal data within the European Economic Area (EEA), but due to globalisation and technological developments we may, to a limited extent transfer or allow access to data from outside of the EEA.

    If this takes place, we make sure that your personal data is adequately protected and processed in accordance with this Privacy Policy. This protection involves, but is not limited to, applicable contractual clauses such as standard contractual clauses approved by the EU Commission as well as other appropriate security measures. We may also carry out impact assessments to make sure security is thoroughly analysed.

  • If you would like additional data, you have the right to a copy of the personal data we hold pertaining to you. By contacting us, you also have the right to receive more detailed information about how your personal data is processed.

    Note that we will verify your identity before we disclose any data. 

    We will verify that the personal data we have about you is correct and up-to-date. If any of the information we have is incorrect, you can request to have your personal data corrected. You also have the right to request erasure of your personal data unless there is a legal basis for our processing it, but we must inform you that some data may be exempt from your right to erasure under applicable law.

    You also have the right under certain circumstances to demand that the processing of your personal data be restricted, and you may at any time object to the processing of your personal data. 

    Under certain circumstances, you may also demand that the processing of your personal data be restricted.

    At your request, a copy of the personal data that you provided to us may be transferred by us directly to you or to another company if it is technically feasible. You also have the right to lodge an objection with us and have the processing of your personal data assessed.

    You may also contact us if you have any complaints regarding how we collect, store and use your personal data. We endeavour to resolve any complaints, but if you are dissatisfied with our response you may lodge your complaint with the local supervisory authority.

    If you do not want to receive marketing from us, you may at any time decline by using the unsubscribe link which can be found in the offers we send to you via email, messaging, social media or by contacting us.

    You can contact us at:

    Address: Moderna Försäkringar, Personal data protection officer, Box 7830, SE 103 98 Stockholm, Sweden

    Email: dataskydd@modernaforsakringar.se

  • The data controller responsible for processing your personal data is Moderna Försäkringar, a branch of Tryg Forsikring A/S Denmark (Co. reg no. 516403-8662). This means it is our responsibility to make sure all processing takes place in a secure manner and in compliance with applicable legislation and regulations.

  • Moderna Försäkringar, filial till Tryg Forsikring A/S, Danmark
    Besöksadress: Sveavägen 167
    Postadress: Box 7830
    103 98 Stockholm
    kundservice@modernaforsakringar.se

    Organisationsnummer 516403-8662
    Momsregistreringsnummer: SE516403866201

    Moderna Försäkringar är filial till det danska försäkringsbolaget Tryg Forsikring A/S, CVR-nr. 24260666, Klausdalsbrovej 601, DK 2750 Ballerup, Danmark

    Moderna Försäkringar står under tillsyn av Finanstilsynet i Danmark vad gäller frågor om försäkringsrörelsen och under tillsyn av Finansinspektionen i Sverige vad gäller försäkringsverksamheten i Sverige.

    Finansinspektionens kontaktuppgifter
    Postadress: Finansinspektionen, Box 7821
    103 97 Stockholm
    E-post: finansinspektionen@fi.se
    Telefon: 08 – 408 980 00

    Moderna försäkringar är ett försäkringsföretag som omfattas av lagen om försäkringsdistribution. Det innebär att vi som försäkringsgivare ska tillvarata våra kunders intressen och anpassa vår rådgivning efter kundens önskemål och behov samt endast rekommendera lösningar som är lämpliga för kunden. Moderna Försäkringar tillhandahåller rådgivning om de försäkringsprodukter som vi distribuerar. Rådgivningen som tillhandahålls av Moderna försäkringar lämnas antingen av en rådgivare som får fast ersättning eller av en rådgivare som får delvis fast ersättning och delvis rörlig ersättning. Den rörliga ersättningen grundas då både på rådgivningens kvalitet och på sålda försäkringars premier.

  • Moderna Försäkringars integritetspolicy

    Vi värnar om din personliga integritet

    Moderna Försäkringar och den svenska försäkringsbranschen har ett stort samhällsansvar för att skapa ekonomisk trygghet genom att fördela risker inom ett kollektiv, och ytterst inom samhället. Var och en ska kunna vända sig till oss som försäkringsbolag för att få en försäkring. Med det följer också ett stort ansvar för oss som bolag. För att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig som kund är vi i vår verksamhetsutövning beroende av olika upplysningar, däribland dina personuppgifter. Detta för att vi exempelvis ska kunna bedöma en försäkringsansökan, administrera ett försäkringsavtal, utreda ett skadeärende eller helt enkelt kunna ge dig det bästa erbjudandet vi kan. Vi på Moderna Försäkringar värnar om din och alla människors personliga integritet. Vårt löfte till dig som kund, eller blivande kund, är att du alltid ska kunna känna dig fullständigt trygg med att lämna dina personuppgifter till oss. Du ska veta att vi hanterar dem med största omsorg.

    För behandlingen av dina personuppgifter är Moderna Försäkringar, filial till Tryg Forsikring A/S Danmark (org. nr 516403-8662), personuppgiftsansvarig. Det innebär att det är vår skyldighet att säkerställa att all hantering sker på ett säkert sätt och enligt gällande lagar och regler. De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med personuppgiftslagens (1998:405) (PuL) regler och de ger dig som kund ett lagstadgat skydd kring hur vi får behandla dina personuppgifter.

    För att du ska få en så bra insyn som möjligt i hur vi arbetar med personuppgifter har vi sammanställt det i en integritetspolicy. Den förklarar:

    • Hur vi samlar in personuppgifter
    • Vilka personuppgifter vi samlar in och varför
    • Hur vi använder informationen som vi samlar in
    • Hur länge vi lagrar information om dig
    • Hur du kontaktar oss om du har några frågor

    Så här samlar vi in information

    Uppgifterna hämtas normalt direkt från dig som kund eller från dig som visar intresse för att bli kund, men kan även erhållas från exempelvis annat bolag inom koncernen, från någon av våra samarbetspartners, försäkringsförmedlare eller från din arbetsgivare. Uppgifterna kan också hämtas in eller kompletteras och uppdateras från myndigheters register eller andra privata och offentliga register, t.ex. SPAR. Moderna Försäkringar kan även spela in eller på annat sätt dokumentera kommunikationen med dig, t ex när du pratar med någon medarbetare på vår kundservice.

    Den här informationen samlar vi in

    Moderna Försäkringar kommer att behandla vissa personuppgifter om dig som kund samt om till exempel medförsäkrade, inbetalare, förmånstagare och panthavare, såsom till exempel allmänna namn- och adressuppgifter, personnummer och i vissa fall även uppgifter om yrke, medborgarskap, facklig tillhörighet, vissa ekonomiska förhållanden och hälsotillstånd.

    Varför vi samlar in information och vad vi använder den till

    Personuppgifter som du lämnar till oss registreras och behandlas av oss för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig som kund; vid bedömning av försäkringsansökan, administrering av försäkringsavtal, utredning av skadeärenden eller helt enkelt för att kunna ge dig det bästa erbjudandet vi kan oavsett på vilket sätt kontakten sker på. Uppgifterna kan också komma att användas för marknadsföring genom till exempel e-post och sms. Vi använder även personuppgifterna som underlag för riskbedömning, analyser, affärs- och metodutveckling samt riskhantering och statistik.

    Personuppgifter kan för ovan nämnda syften komma att lämnas ut till samarbetspartners inom och utom EU- och EES-området, inklusive företag som hanterar och hjälper oss med exempelvis marknadsföring, skadereglering, riskbedömning, diverse analyser m.m., till försäkringsförmedlare, andra bolag inom koncernen och även registreras i ett för försäkringsbranschen gemensamt skadeanmälningsregister (GSR). Uppgifter om en försäkring hos oss kan även komma att lämnas ut till personer som omfattas av försäkringen eller där vi enligt lag, behöver lämna ut dem till myndigheter. Moderna Försäkringar säljer inte personuppgifter till företag. För Smartprodukterna hänvisas till användarvillkoren för appen och till den särskilda policyn för specifik hantering av dessa personuppgifter.

    Varför du behöver lämna ditt personnummer för att få pris på en försäkring

    Vid prisförfrågan behöver vi ditt personnummer för att kunna sätta rätt pris på försäkringen. Med hjälp av personnumret, och beroende på försäkringstyp, inhämtar vi uppgifter om var du är bosatt och om du exempelvis står som ägare till något motorfordon. Vi kontrollerar även om du har några betalningsanmärkningar. Genom att du lämnar ditt personnummer samtycker du till detta och till efterföljande behandling av personuppgifterna.

    Så här länge använder och sparar vi dina uppgifter

    Behandling av personuppgifterna kommer att ske under försäkringsavtalets giltighetstid och utbetalningsperiod, d.v.s. under den tid vi behöver för att uppfylla vårt avtal med dig, vilket följer lagstadgade preskriptionstider. Vissa grundläggande uppgifter i avtalet kommer att behandlas även efter avtalsperiodens slut. Dina personuppgifter sparas inte längre tid än nödvändigt. För marknadsföringsändamål kan uppgifterna komma att lagras i upp till ett år efter att avtalet upphört att gälla. Vi behandlar dina personuppgifter med stor försiktighet och värnar om din personliga integritet.

    Personuppgiftslagen styr hanteringen av dina personuppgifter

    De personuppgifter som du lämnar till oss hanteras i enlighet med personuppgiftslagens regler. PuL skyddar individer mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas och ger dig som kund ett lagstadgat skydd kring hur vi får behandla dina personuppgifter när du köper en hemförsäkring, villaförsäkring, bilförsäkring m.m.

    Den 25 maj 2018 kommer ny lagstiftning gällande hantering av personuppgifter att träda i kraft inom hela EU; Europaparlamentets och rådets förordning, EU, 2016/679 av den 27 april 2016 (Dataskyddsförordningen). Efter att Dataskyddsförordningen trätt i kraft, behandlas de personuppgifter som lämnas till Moderna Försäkringar i enlighet med Dataskyddsförordningens regler.

    Har du ytterligare frågor och vill komma i kontakt med oss?

    Om du vill få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas eller begära rättelse, kan du skicka en skriftlig och egenhändigt undertecknad ansökan till Moderna Försäkringar, PUL-ombud, Box 7830, 103 98 Stockholm. Du kan även begära att dina uppgifter inte ska användas för direktmarknadsföring. Observera att det av integritetsskäl inte är möjligt för Moderna Försäkringar att söka eller sammanställa personuppgifter i löpande text.

  • Denna information lämnas i enlighet med 3 kapitlet i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

    Nedanstående information gäller endast fysisk person som i sin egenskap av konsument tecknar försäkring huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

    Distansavtal är ett avtal som träffas på distans och där kommunikationen uteslutande sker på distans, exempelvis via telefon eller internet.

    Försäkringens huvudsakliga egenskaper framgår av vårt gällande fullständiga försäkringsvillkor. Om inte annat avtalats är försäkringstiden ett år.

    Som bolag kan vi säga upp din försäkring om du eller annan försäkrad grovt åsidosatt era skyldigheter eller vid synnerliga skäl. Likaså vid dröjsmål av premiebetalning.

    Försäkringspriset framgår av den offert vi lämnat. Om inte annat framgår av vår offert är den giltig i 30 dagar, under förutsättning att dina uppgifter inte har ändrats. Har du beräknat premien på vår hemsida gäller priset och giltighetstiden som framgår där.

    När du tecknar försäkring genom ett distansavtal har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att avtalet ingås. Om du vill utöva din ångerrätt måste du meddela detta till Moderna Försäkringar. Om du väljer att utöva din ångerrätt har bolaget rätt att kräva premie motsvarande för den tid som försäkringen varit gällande.

    Du saknar ångerrätt om distansavtalet avser en försäkring med en avtalad giltighetstid om en månad eller mindre. Bestämmelserna om ångerrätt gäller inte heller om båda parter på din begäran har fullgjort sina förpliktelser enligt distansavtalet. I 3 kapitlet i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) finns ytterligare bestämmelser om ångerrätten

    Moderna försäkringar följer den svenska marknadsföringslagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Fullständiga avtalsvillkor tillhandahålls på svenska, vilket också är det språk Moderna försäkringar åtar sig att kommunicera på under avtalstiden. Försäkringsavtalens villkor lyder under svensk lag och kan därför prövas i allmän domstol i Sverige. En tvist kan också prövas i Allmänna reklamationsnämnden eller få rådgivning från Konsumenternas Försäkringsbyrå.

  • Betalning av försäkringarna kan ske genom autogiro, pappersfaktura, e-faktura med möjlighet till betalning helårsvis, halvårsvis eller månadsvis. Betalsättet påverkar inte avtalets löptid, som om inget annat anges uppgår till 12 månader i taget.

  • Moderna Försäkringar strävar efter, som samhället i stort, att minska sin miljöpåverkan och försöker begränsa mängden pappersutskick. Därför kommunicerar vi i den mån det går digitalt. Du som kund väljer själv hur du önskar ta del av dina handlingar. Du kan också när som helst under avtalets period begära ett annat sätt att ta emot vår kommunikation. De valbara kanaler vi kommunicerar information kring ditt/dina avtal är huvudsakligen, men inte begränsat till:

    • E-post
    • Kivra
    • Post

    Övriga kanaler som vi kan informera genom både vad gäller generella och specifika kundangelägenheter är via:

    • E-post
    • Chatt
    • SMS
    • Telefoni
    • Mina Sidor
    • Post
  • För att hitta och läsa förköpsinformation, fullständiga villkor och övrig produktinformation, klicka här 

  • Trygkoncernen, som Moderna Försäkringar är en del av, har liksom flera andra stora verksamheter en Etisk Hotline - ett så kallat whistleblowing system, där medarbetarna och externa intressenter kan delge misstankar om försök att kringgå regelverk.

    Tryg möter människor med respekt, öppenhet och tillit, och det får aldrig råda något tvivel om ledningens och medarbetarnas trovärdighet. Men i en organisation med många tusen medarbetare kan det hända att någon inte håller sig inom de lagar och regler som gäller i samhället och i Tryg.

    I Sverige får man endast använda den etiska direktlinjen till att rapportera uppgifter rörande allvarliga oegentligheter som rör bokföring, intern bokföringskontroll, revision, bekämpande av mutor, brottslighet inom bank- och finansväsen eller andra allvarliga oegentligheter som rör bolagets vitala intressen eller enskildas liv och hälsa.

    Man får endast rapportera personer som innehar nyckelpositioner eller som är i ledande ställning inom bolaget och direktlinjen ska enbart användas i det fall övriga rapporteringskanaler, exempelvis att informera närmsta chef, inte är lämpliga. Inom Moderna Försäkringar är samtliga personer som ingår i antingen Modernas Sverigeledning eller i Modernas filialledning att anse som personer som innehar nyckelpositioner och är i ledande ställning inom bolaget.

    Gå till vår etiska hotline.

Information i utskriftsvänligt pdf-format. Ladda ner eller skriv ut. 
Integritetspolicy
Om Moderna

Pappa svingar sitt barn i sina armar. Det är solnedgång

Moderna – part of Tryg Group

Peace-of-mind provider for the modern individual and companies. We are not just another insurance company. Moderna is an innovative challenger on the Swedish insurance market by offering insurance solutions to the modern individual and companies, seeking peace of mind in their everyday lives. By choosing Moderna, you will not only get a dynamic and proactive insurer but also a reliable and solid partner, thanks to our holder, Tryg. This brings peace of mind to our 2.7 million private customers and more than 140,000 companies in the Nordic region.

We do our best to offer something extra in the markets we operate in and we continually challenge established myths in relation to the insurance industry. We are dedicated to provide the most flexible insurance solutions and insure private consumers and their belongings, small companies and large corporations. We operate through our own brand, Moderna, but also through other brands such as Atlantica, Bilsport & MC, Moderna Djurförsäkringar ( pet insurance) and Trygghetsavtalet ( product insurance). Moderna Försäkringar is part of Tryg A/S, the second largest insurer in the Nordic region.