3.1 Vårt ansvar som personuppgiftsansvarig
3.1.1 Vi ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvariga för att dina personuppgifter används i enlighet med lag och att dina rättigheter får genomslag. Du kan när som helst kontakta oss om du vill använda dig av dina rättigheter.
3.1.2 Vi är skyldig att besvara din begäran om att utöva dina rättigheter inom en månad från att du hörde av dig till oss. Om din begäran är komplicerad eller om det har kommit in ett stort antal förfrågningar har vi rätt att förlänga tiden med två månader till. Om vi anser att vi inte kan göra det du vill att vi ska göra är vi skyldiga att senast inom en månad från det att vi tog emot din begäran meddela dig varför vi inte kan göra det du vill att vi ska göra och informera dig om att du har rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten.
3.1.3 All information, kommunikation och samtliga åtgärder som vi genomför är kostnadsfria för dig. Om det du begär med anledning av dina rättigheter däremot är uppenbart ogrundat eller orimligt har vi rätt att ta ut en administrativ avgift för att ge dig informationen eller genomföra efterfrågad åtgärd, eller vägra att tillmötesgå din begäran.
3.2 Din rätt till tillgång, rättelse, radering och begränsning
3.2.1 Du har rätt att begära:
a) Tillgång till dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över vår användning av dina personuppgifter. Du har även rätt att kostnadsfritt få en kopia av de personuppgifter som vi använder. För eventuella ytterligare kopior har vi rätt att ta ut en administrationsavgift.
b) Rättelse av dina personuppgifter. Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som vi upptäcker är felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du har även rätt att komplettera med ytterligare uppgifter om något relevant saknas.
c) Radering av dina personuppgifter. Du har rätt att begära att vi tar bort dina personuppgifter om det inte längre finns ett godtagbart skäl till att vi använder dem. Radering sker om:
(i) personuppgifterna inte längre behövs för det syfte vi samlade in dem (t.ex. om du sagt upp din försäkring och det inte längre föreligger rätt till ersättning för att preskription inträtt),
(ii) vi använder dina uppgifter med stöd av ditt samtycke och du återkallar detta (t.ex. om du samtyckt till marknadsföring via sms och e-post och återkallar detta samtycke),
(iii) du invänder mot vår användning av dina uppgifter som sker efter en intresseavvägning och vi inte har viktiga intressen som väger tyngre än dina intressen och rättigheter (t.ex. om du motsätter sig att vi riktar marknadsföring mot dig),
(iv) vi har använt personuppgifterna på ett otillåtet sätt (t.ex. om vi skulle spara dina uppgifter längre än vad som är nödvändigt), eller
(v) vi har en rättslig skyldighet att radera personuppgifterna (t.ex. de fall då det finns angivet tidsgränser för hur länge information ska sparas i lag).
Viktigt att notera
Om du är eller har varit försäkrad hos oss kommer vi dock inte kunna ta bort dina uppgifter som ligger till grund för försäkringsavtalet förrän tidigast vid den tidpunkt då du eller någon annan inte längre har rätt till ersättning från din försäkring.
Det kan finnas krav i lag eller andra starkt vägande skäl som gör att vi inte omedelbart kan radera dina personuppgifter. Vi kommer då sluta använda dina personuppgifter för andra syften än att följa lagstiftningen eller som inte är nödvändig av något annat starkt vägande skäl.
d) Begränsning av användning. Det innebär att vi tillfälligt begränsar, dvs. fryser, användningen av dina personuppgifter. Du har rätt att begära begränsning när:
(i) du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse enligt punkt ovan, under tiden vi utreder uppgifternas korrekthet,
(ii) användningen är olaglig och du inte vill att uppgifterna raderas,
(iii) vi som personuppgiftsansvariga inte längre behöver personuppgifterna för våra syften med användningen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk, eller
(iv) du har invänt mot användning enligt punkt nedan, i väntan på kontroll om våra viktiga intressen väger tyngre än dina.
3.2.2 Vi på Trygg-Hansa kommer att vidta alla rimliga åtgärder vi kan för att underrätta alla som tagit emot dina personuppgifter enligt avsnittet Vem lämnar vi ut dina personuppgifter till nedan om vi rättat, raderat eller begränsat åtkomsten till dina personuppgifter efter att du har begärt att vi ska göra det. På din begäran kommer vi att informera dig om vilka vi lämnat ut personuppgifter till.
3.3 Din rätt att invända mot användning
Du har rätt att invända mot sådan användning av dina personuppgifter, inbegripet profilering (automatisk behandling av personuppgifter i syfte att bedöma vissa personliga egenskaper hos en fysisk person), som vi gör med stöd av en intresseavvägning. Om du invänder mot sådan användning kommer vi enbart att fortsätta användningen om vi har viktiga skäl för det som väger tyngre än dina intressen. Om du invänder mot att vi behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring kommer vi säkerställa att dina uppgifter inte längre används för detta genom att spara uppgiften om att du valt att invända (marknadsföringspreferens).
3.4.2 Din rätt att återkalla ditt samtycke
Du har alltid rätt att när som helst återkalla ditt samtycke i det fall samtycke är den legala grunden för behandlingen genom att kontakta oss.
3.5 Din rätt till dataportabilitet
Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att få ut en del av dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och att få överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Du har endast rätt till dataportabilitet när användningen av dina personuppgifter är automatiserad och vi grundar vår användning på ditt samtycke eller på ett avtal mellan dig och oss.
3.6 Din rätt att klaga till tillsynsmyndighet
Du har rätt att inge eventuella klagomål på vår användning av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten.
4 AUTOMATISERAT BESLUTSFATTANDE
4.1 Trygg-Hansa har helt automatiska processer för att fatta beslut om din försäkringspremie. Att beslutet fattas helt automatiskt innebär att en algoritm fattar beslut och meddelar dig vilken premie du ska erbjudas.
4.2 Det automatiserade beslutet fattas på basis av information om din ålder, var du bor, vilket objekt du försäkrar, din skadehistorik som kund hos oss, dina inkomster, dina familjeförhållanden m.m. Dessa är faktorer som påverkar din riskprofil. Denna information analyseras mot statistik som vi för om andras riskprofiler. Analysen kan leda till att du bedöms ha en högre eller lägre risknivå, beroende på din generella riskprofil men också på faktorer som är specifikt hänförliga till dig som person.
4.3 Resultatet av den automatiserade behandlingen av dina personuppgifter påverkar storleken på din försäkringspremie. Faktorer som kan leda till en högre premie är exempelvis om du är ung och tillhör en kategori av personer som statistiskt sätt har flera skador att hantera eller om du bor i ett område där risken för skador på saker och personer är högre än på andra ställen. Faktorer som kan leda till en lägre premie är att du kanske har varit kund hos oss länge utan att ha haft några skadeärenden och så vidare. Det automatiserade beslutet är baserat på en sammanvägning av samtliga faktorer.
4.4 Trygg-Hansa har även automatiska processer för att administrera försäkringsanspråk och skadereglera. Vi kan då bedöma ditt försäkringsanspråk automatiskt genom att sammanställa uppgifter som du anger i en skadeanmälan med dina försäkringsvillkor, beräknat marknadsvärde och vissa förhållanden i övrigt. Beslutet kan resultera i hel eller delvis ersättning eller ett avslag på ditt skadeanspråk. Om ditt anspråk inte kan hanteras automatiskt kommer det i stället hanteras av en av våra handläggare.
4.5 De automatiska processer för beslutsfattande som vi använder testas och kontrolleras regelbundet för att säkerställa att de är rättvisa, objektiva och effektiva.
4.6 Syftet med våra automatiska beslut är att dygnet runt ge dig möjlighet att snabbt och effektivt kunna köpa en försäkring eller få din skada reglerad, se dataskyddsförordningen artikel 6.1.b (nödvändigt för att fullgöra ett avtal eller för att vidta åtgärder innan avtal ingås) och artikel 22.2.a (nödvändigt för ingående eller fullgörande av avtal) eller artikel 22.2.c (samtycke). Om du inte vill att vi ska fatta beslutet automatiskt kan du alltid kontakta oss för att köpa en försäkring eller få din skada behandlad av en handläggare i stället. Du har alltid rätt att kontakta oss om du inte är nöjd med beslutet och vill invända mot det.