25-28/9 sker underhåll på vår webb. Du kan då inte räkna på försäkring, anmäla skada eller logga in på Mina Sidor. Läs mer.

Ett år efter lanseringen – försäkringskunderna kör säkrare och billigare

För ett år sedan lanserades Sveriges första individanpassade, AI-baserade bilförsäkring, Enerfy – Försäkring med Moderna. Bakom försäkringen står Moderna Försäkringar och tech-bolaget Greater Than, som tillsammans har skapat, utvecklat och lanserat produkten.

Enerfy – försäkring med Moderna är Sveriges första bilförsäkring, helt anpassad efter förarens sätt att köra och körsträcka. Den är digital och bygger på att förarens körsätt analyseras och prissätts i realtid där kunden också direkt får feedback i sin smartphone efter varje körning.

– Redan efter ett år ser vi att många kunder med Enerfy – försäkring med Moderna har förbättrat sina körsätt med 2-3 premienivåer och därmed sänkt sina kostnader avsevärt. Dessutom bidrar bättre och mindre körning till miljön, något som gläder oss, säger Lisa Bruzelius, chef för Privatmarknad, Moderna Försäkringar.

Premienivåerna används i försäkringen för att beräkna och prissätta kundernas körsätt per körsträcka. Förbättringen av premienivåerna hos genomsnittskunden innebär 29 procents besparing, utöver det är det fler som sparar mer genom att köra mindre och ännu bättre. 

– Jag sparar över 1000 kronor varje månad med Enerfy i jämförelse med min gamla bilförsäkring. Genom att min ålder inte tas med i beräkningen blir det både billigt och det känns rättvist, säger Kaj Modberg, försäkringskund.

Försäkringen baseras på Moderna Försäkringars nya sätt att beräkna premier på, samt en AI-baserad teknikplattform som tech-bolaget Greater Than står bakom.

Fakta:

  • Kunderna sparar i genomsnitt 29 % på försäkringen i jämförelse med en traditionell bilförsäkring. De som kör mindre och bättre än genomsnittskunden sparar mer än så.
  • Den äldsta försäkringskunden är 92 år gammal, yngsta är 18 år.
  • Kvinnor i åldrarna 25 till 34 år kör bättre än män i samma ålder.*

*siffrorna är baserade på de premienivåerna som kunderna vanligen kör i.