Moderna Försäkringar vinner prestigefyllt hållbarhetspris

Det var på årets upplaga av IDGs CIO Awards som Moderna Försäkringars digitala bilförsäkring Moderna Smart Flex utsågs till årets mest hållbara projekt.

”Vägen till ett hållbart samhälle handlar inte bara om smarta tekniska lösningar – utan kanske i ännu högre grad om att förändra beteenden. Årets hållbara projekt är ett exempel på båda. Genom att låta ett bevisligen säkrare, mer miljövänligt körsätt påverka försäkringspremien sänks olycksrisken, vilket innebär att båda parter spar pengar och att miljöpåverkan minskas. Ett win-win projekt med spännande utvecklingspotential och stora uppskalningsmöjligheter.”

Så löd juryns motivering när Moderna Smart Flex igår kväll utsågs till Årets Hållbara Projekt på årets upplaga av IDGs CIO Awards på Berns i Stockholm. Det är 14e året i rad som banbrytande IT-projekt utses av tech-redaktionen IDG. Projektet var ett av fem hållbarhetsprojekt som gick vidare till final.

-Vi tävlade mot imponerande projekt så som soldrivna soptunnor som autokomprimerar sina sopor och själva meddelar när de behöver tömmas. Därför är det extra speciellt och roligt att vi vann denna utmärkelse, säger Patrik Lundholm, chef för digital transformation på Moderna Försäkringar.

Moderna Smart Flex bygger på att man ska kunna kontrollera sin försäkringskostnad genom att köra mindre och köra bra. Traditionella parametrar så som ålder och hur länge man har haft körkort räknas inte in i den slutliga försäkringskostnaden. På så vis är försäkringen helt unik, den enda i världen där man endast betalar för hur miljövänligt man kör.

- Att vinna årets CIO Award för hållbara projekt är ett prov på att vi ligger i framkant försäkringsbranschen digitala utveckling såväl som den viktiga hållbarhetsutvecklingen, säger Leif Eliasson, VD Moderna Försäkringar.

Moderna Smart Flex använder sig av banbrytande teknik framtagen av företaget Greater Than. En OBD-läsare från Greater Than mäter körstilen och genom machine learning översätts informationen till en unik försäkringspremie, som visas i realtid i en tillhörande app.