”Det är normalt” är kanske det vanligaste svaret på alla tusentals frågor vid en graviditet eller förlossning. Men bara för att något är vanligt, behöver det inte betyda normalt. Vi tror att svaret ”det är normalt” kan leda till att många inte ber om hjälp med sina förlossningsskador eller sin nedstämdhet. Som förlossningsdepression till exempel. Visste du att det drabbar 1 av 10 nyblivna föräldrar? Det tänkte vi prata mer om här.

Hur kan jag som har fött känna mig efter en förlossning?

Att föda barn är en stor omställning, och ingen födsel är den andra lik. Känslan av att inte vara sig själv är inte bara vanlig, utan fullkomligt rimlig. Hormonerna går loss fullständigt. Du får ingen instruktionsmanual och att påstå att det påverkar dig känslomässigt känns som en underdrift. Kommer det att ta lite tid att ställa om? Oh ja. Kommer det att bli lätt? Kanske, kanske inte.

När blir det normala inte normalt?

Nedstämdhet, okontrollerade känslotoppar och dalar och tvivel i början är vanligt, normalt och absolut inte konstigt. Det är OKEJ. Det är viktigt att komma ihåg att det oftast går över av sig själv. Om det inte går över kan det handla om förlossningsdepression. Det behöver du hjälp med, och det finns hjälp som du kan och bör söka.

Teckna vår gravidförsäkring

Vi erbjuder hjälp mot förlossningsdepression både för mamma och partner i vår Gravidförsäkring Large. Försäkringen kan tecknas både av dig som är gravid och av din partner.

Läs mer och se pris

Symtom på förlossningsdepression

Vid en förlossningsdepression är det vanligt att man:

  • känner sig nedstämd
  • är extremt trött eller energilös
  • har svårt att känna glädje inför barnet
  • upplever känslor av skuld och hopplöshet
  • får humörsvängningar, ångest och sömnproblem
  • känner stark oro eller till och med panik
  • får svårt att koncentrera sig
  • drar sig undan från familj och vänner
  • får störd aptit.

Hur kan jag som partner känna mig efter en förlossning?

Som partner kan det kännas svårt att dela upplevelsen av en graviditet och förlossning. Du påverkas, men utan att riktigt kunna påverka. Även om hormonerna inte ställs om gör livet det. Det är viktigt att låta dina känslor få finnas i ert nya liv. Precis som med kvinnan som fött, är det inte ovanligt att partnern kan drabbas av en förlossningsdepression.

Tecken på förlossningsdepression hos partnern

För dig som partner kan symtomen på förlossningsdepression se annorlunda ut. Det är därför viktigt att du kan känna igen tecknen, berätta om dem och be om hjälp. Kunskap om förlossningsdepression hos partnern är begränsad, och de studier som har gjorts har främst haft fokus på pappor. Män tenderar (generellt) att:

  • förminska sitt psykiska mående och sin nedstämdhet
  • prata om ökad stress, irritation eller energilöshet
  • vänta längre med att söka hjälp eller inte söka hjälp alls
  • uppleva att det är svårt att ta plats och berätta om sina upplevelser.

Hos mammor som inte fött barnet finns nästan ingen forskning. Därför vill vi understryka vikten av att vara medveten om att båda föräldrar kan drabbas och att hjälp finns att få.

Här kan du som är partner läsa mer om hur du kan engagera dig i graviditeten.

Teckna förlossningsförsäkring

Gravid Förlossning är Sveriges första och enda sjukvårdsförsäkring. Den ger dig som fött barn tillgång till specialiserad eftervård efter förlossningen.

Läs mer och se pris

Vilka är riskfaktorerna för att drabbas av en förlossningsdepression?

Det finns vissa riskfaktorer att ta hänsyn till och som ni kan planera för innan ni blir föräldrar. Den mest kända riskfaktorn är om du tidigare haft en förlossningsdepression, men det kan även vara en riskfaktor om du:

  • tidigare varit deprimerad
  • får dåligt stöd från din partner och din omgivning
  • har en ängslig personlighet
  • gått igenom svåra livshändelser
  • haft en traumatisk förlossningsupplevelse
  • får för lite sömn och återhämtning.

Vad ska jag göra om jag har drabbats av en förlossningsdepression?

För dig som känner igen dig eller vet om att du drabbats av en förlossningsdepression är det absolut viktigaste att du får hjälp, samt möjlighet till vila och återhämtning. Kom ihåg att du har rätt till sjukpenning även när du har föräldrapenning. Här kan du läsa mer sjukskrivning under föräldraledighet.

Vill du veta mer?

På vår sajt mammastygn.se kan du läsa mer om kroppens och själens återhämtning och var du hittar vård. Här är ingen känsla eller erfarenhet konstig eller onormal. Varmt välkommen hit!

Till Mammastygn