Betalning/Faktura/Autogiro

Vanliga frågor och svar

Innan du skickar in kontaktformuläret läs igenom vår FAQ kring betalning och betalningsalternativ.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på  Mina Sidor

  • Den totala årspremien är fördelad över antalet dagar per år, vilket gör att månader med färre dagar ger en lägre premie än månader med fler dagar. Om din försäkring har startdatum i senare delen av månaden kan nästkommande månads betalning vara något högre då den kan komma att avse mer än en månad.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.

    Välj ett av flera sätt att anmäla autogirobetalning:

    Anmäl snabbt, enkelt och papperslöst via Mina Sidor med ditt BankID.

    Gå till din internetbank och anslut till autogiro där.

    Kontakta vår kundservice på 010-219 10 80 så får du en länk där du kan signera ett autogiromedgivande med ditt BankID.

    Har du övriga frågor gällande autogiro? Kontakta vår kundservice på 010-219 10 80 så hjälper vi dig.

     

  • Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.

  • När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.

  • Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag.

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.

  • Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.

  • Vi gör tre nya försök de tre kommande vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelse kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e där vi kommer inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Om du fått sms, email eller brev från oss där vi ber dig säkerställa att det finns pengar på kontot från vilket autogiro dras betyder det tre saker:

    1. Vi lyckades inte dra pengar förra månaden för din(a) försäkring(ar) eller försäkring(ar) du står som betalare för
    2. Vi kommer dra pengar för två månader denna dragning.
    3. Om vi inte lyckas dra pengar denna månad kommer försäkringen/arna sägas upp retroaktivt från föregående månad.

    Vad ska jag göra?

    Så fort som möjligt säkerställa att pengar finns på kontot från vilket pengar dras för din(a) försäkring(ar) eller försäkring(ar) du står som betalare för. Vi drar den 28:e eller närmsta vardagen därpå och gör ett försök om dagen under närmsta 4 vardagarna med start den 28:e.

    Läs mer

Dina uppgifter

Information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns i vår integritetspolicy Läs mer